Menu

Slik finner du motivasjon til treningen igjen


Som student er det ikke alltid like lett å få tid til alt man ønsker. Timeplanen er ofte full med lesing og tidsfrister og så ønsker man jo gjerne å være litt sosial i tillegg. Trening er noe som for mange er vanskelig å finne tid til. Å gjøre plass i timeplanen, inkludert å skifte, dusje og reise, det er ikke alltid enkelt.

Hvis man skal finne noe positivt rundt i forhold til denne pandemien vi har levd i det siste året; mange har funnet gleden i å trene hjemme. Spesielt for deg som bor langt unna et treningssenter eller dersom abonnement på et treningssenter blir for dyrt er det en perfekt mulighet å fortsette denne rutinen.

Begynn lett

For det første er det viktig å skape en god rutine. Dersom det er lenge siden sist kan det være greit å starte med et enkelt treningsprogram slik at ikke overgangen blir for stor. Om overgangen blir for stor er det også lett å føle på en skuffelse dersom man ikke er i like god form som sist. Begynn enkelt og kjør heller på med kortere økter som du kan gjenta flere ganger i uka om du ønsker.

Dersom du klarer er det supert om du klarer å pushe deg selv, men legg likevel fokuset på at du har gjennomført fremfor presentasjonsevne. På den måten blir det mye enklere for deg å bygge en god rutine og gjennomføre programmet du setter opp.

Finn tid eller lag tid

Videre er det viktig å lage tid. Legg ved bok, kalkulator og penn for en liten halvtime. Trening og en sunnere livsstil vil også hjelpe deg til å fokusere bedre og gir deg også bedre søvnkvalitet. Å finne plass til trening i timeplanen er rett og slett en vinn-vinn-situasjon. Enten du ønsker å kjøre på en hard økt i uka eller mange små spredt utover, så finn tid der det passer.

Du vil raskt kunne kjenne en endring i både energinivå og på søvnkvaliteten din. Det skal ikke mange rundene til før du sover som en baby igjen og før du vil merke at du klarer å konsentrere deg bedre over lenger tid. Å få tid til trening i hverdagen er en investering i deg selv og absolutt en investering du burde prioritere. Det skal ikke mye til før endringene merkes og før livskvaliteten din forbedres. Bedre enn det blir det ikke.